21 листопада – Міжнародний день відмови від паління
В Україні протидія масовому курінню і, відповідно, посилена боротьба за здоров’я розпочалася у 2006 році, коли країна ратифікувала Рамкову конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну.
Результат програмних дій і злагодженої роботи громадськості і влади – суттєве зменшення поширеності куріння в Україні та підвищення його соціальної неприйнятності.
Усі ці позитивні зміни відбулися завдяки прийнятим антитютюновим заходам:
заборона будь-якої реклами тютюнових виробів,
запровадження попереджень про небезпеку куріння на пачках сигарет,
заборона куріння в громадських місцях,
підвищення податків на тютюн,
зростання цін на сигарети,
проведення агітаційних акцій та запуск професійного сервісу з надання допомоги у припиненні куріння.
Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області є компетентним органом, що здійснює контроль за дотриманням антитютюнового законодавства та законодавства про рекламу.
Статтею 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» забороняється будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, заходами прямого та непрямого стимулювання продажу тютюнових виробів та вживання тютюну.
Натомість, тютюнові корпорації використовують пункти продажу(кіоски, магазини, супермаркети, заклади громадського харчування) для активного маркетингу тютюнових виробів через спеціальну викладку пачок сигарет –«привабливе» оформлення вітрин, прикасових зон та спеціальних окремих стелажів у супермаркетах шляхом розміщення сигарет на яскравому/кольоровому фоні в рамках, боксах та панно, розміщення пачки у спеціальній рамці або на дисплеї; підсвітка окремих пачок.
Основною функцією викладки в таких випадках є мотивування покупців:
- стимулювання споживачів до здійснення покупки;
- брендинг –нагадування про існування товару;
- експонування товару – залучення до товару додаткової уваги за рахунок виділення місця його викладки.
Отже, демонстрація пачок сигарет на відкритих вітринах магазинів та кіосків мають надзвичайний психологічний вплив та є засобом, що прямо та опосередковано стимулює продаж тютюнових виробів та вживання тютюну.
Відділом контролю за рекламою, дотриманням антитютюнового законодавства та пробірного контролю Головного управління протягом 2019 року розглянуто 11 справ про недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами та за розповсюдження реклами тютюнових виробів, винесено 22 рішення про накладення адміністративно – господарських санкцій на загальну суму на 41 тис. гривень.
Тож, звертаємо Вашу увагу, що у разі виявлення рекламування тютюнових виробів або процесу куріння, звертайтеся до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області за адресою: вул.Воскресенський узвіз, 7, м.Полтава, 36020, тел. (0532) 60-66-47, e-mail: pol_gydpss@polvet.gov.ua, тел. Управління захисту споживачів: (0532) 54-57-59.