До уваги операторів ринку кормів! HACCP за спрощеною системою
26.05.2020 року набув чинності наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства № 784 від 24.04.2020 року «Про затвердження Правил застосування спрощеного підходу до розроблення, запровадження та використання постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР)». Зокрема, наказом визначені правила застосування спрощеного підходу при застосування системи НААСР при виробництві та/або обігу кормів, визначені умови, за яких оператори ринку кормів можуть використовувати лише програми- передумови та яку документацію повинні вести для підтвердження безпечності кормів.
Подібно до того як Законом України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», прийнятого у 2015 році, на операторів ринку харчових продуктів було покладено обов’язок розробляти, вводити в дію та застосовувати постійно діючі процедури, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (Hazard Analysis and Critical Control Points – НАССР), а також забезпечувати належну підготовку своїх працівників з питань застосування цих процедур, Закон України «Про безпечність та гігієну кормів» покладає аналогічний обов’язок на операторів ринку кормів.
Необхідно зазначити, що система НАССР є обов’язковою за законодавством більшості цивілізованих країн світу, таких як: країни Європейського Союзу, США, Канада, Японія, Нова Зеландія та інші.
Ця система ідентифікує, оцінює та контролює небезпечні фактори, які є визначальними для безпеки харчових продуктів та кормів. Вона гарантує безпечність продукції протягом усього хар-чового ланцюга і дає можливість виявити усі критичні точки, які можуть вплинути на безпечність кінцевого продукту, усунути шкідливі фактори і контролювати весь процес виробництва.
Разом із тим, враховуючи певні витрати на впровадження НАССР для бізнесу, ст. 11 Закону України «Про безпечність та гігієну кормів» передбачає деякі послаблення щодо застосування даної системи.
Так, зокрема, відповідно до частини другої зазначеної статті не зобов’язані запроваджувати НАССР оператори ринку, що здійснюють первинне виробництво кормів, а також провадять пов’язану з первинним виробництвом діяльність, таку як транспортування, зберігання та поводження із первинною продукцією в місці первинного виробництва, транспортування первинної продукції з місця первинного виробництва до потужності, а також змішування кормів лише для потреб власного господарства без використання кормових добавок та преміксів, крім силосних кормових добавок. Іншими словами, для того щоб годувати худобу травою, скошеною на власному полі, запроваджувати НАССР не обов’язково.
Водночас частиною четвертою зазначеної статті передбачається можливість запровадження спрощеного підходу до НАССР, за умови що такий підхід забезпечує однаковий рівень захисту здоров’я тварин, що і в разі запровадження НАССР у повному обсязі, тобто з урахуванням усіх семи принципів НАССР, таких як: ідентифікація будь-яких небезпечних факторів, визначення критичних контрольних точок, встановлення критичних меж у критичних контрольних точках, запровадження процедур моніторингу в критичних контрольних точках, запровадження планів коригувальних дій, зберігання та актуалізація, оцінка результативності зазначених заходів, ведення та зберігання документів щодо НАССР. Запровадження спрощеного підходу до НАССР дасть змогу скоротити витрати на його запровадження насамперед для малого бізнесу.