Що необхідно знати для безпечних покупок в інтернеті?
За останні кілька років дуже зросла популярність інтернет-магазинів. Зараз практично будь-яка людина має можливість здійснювати покупки в інтернеті отримуючи доступ до найширшого вибору асортименту. Для пересічного споживача такий спосіб придбання товарів дуже привабливий. Не потрібно витрачати свій час на відвідування магазинів у пошуках необхідного товару за адекватною ціною. Не докладаючи особливих зусиль, не поспішаючи, сидячи вдома на дивані кожен має можливість порівнюючи ціни переглянути безліч пропозицій на різних сайтах та зробити свій вибір у будь-який час доби, адже віртуальні магазини працюють цілодобово, без вихідних та перерв. Крім того, в Інтернеті зазвичай ціни нижче, оскільки звичайні магазини витрачають гроші за оренду, на зарплату продавця, на утримання торгових площ і ці гроші закладаються у вартість товару.
Але, останнім часом збільшилась чисельність звернень громадян щодо порушення прав споживачів при придбанні товарів через інтернет-магазини.
Щоб ваш вибір не приніс розчарувань необхідно бути більш обачними при замовленні товарів чи послуг через інтернет-ресурси. Як показує практика, правова необізнаність громадян діє не лише на користь не зовсім чесних та порядних онлайн-продавців, а ще й позбавляє спеціалістів управління можливості захистити законні права споживачів в разі їх порушення. Володіння певними знаннями щодо чинної нормативно-правової бази в цій сфері дозволить споживачам уникнути певних ризиків.
Покупка через інтернет – це договір, укладений на відстані, тобто договір, укладений продавцем (виконавцем) зі споживачем за допомоги засобу дистанційного зв’язку.
Права споживача у разі укладення договору на відстані регламентовано ст. 13 Закону України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-ХІІ (надалі – Закон).
Відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону, перед укладенням договорів на відстані продавець (виконавець) повинен надати споживачеві інформацію про:
1) найменування продавця (виконавця), його місцеперебування та порядок прийняття претензії;
2) основні характеристики продукції;
3) ціну, включаючи плату за доставлення, та умови оплати;
4) гарантійні зобов’язання та інші послуги, пов’язані з утриманням чи ремонтом продукції;
5) інші умови поставки або виконання договору;
6) мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки продукції або послуг;
7) вартість електронних комунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;
8) період прийняття пропозицій;
9) порядок розірвання договору.
Відсутність інформації про найменування та місцезнаходження суб’єкта господарювання унеможливлює проведення перевірок з боку Держпродспоживслужби за зверненнями споживачів. Розшук суб’єктів господарювання виходить за межі повноважень Держпродспоживслужби, а тому звернення залишаються не вирішеними по суті.
Отже, в разі відсутності такої інформації на сайті варто взагалі відмовитися від придбання товару в такому Інтернет-магазині.
Звертаємо вашу увагу, що законодавством України під найменуванням юридичної особи розуміється його організаційно – правова форма та назва (ТОВ, АТ, ПАТ тощо), для фізичної особи-підприємця – прізвище, ім’я та по-батькові.
Споживач має право розірвати укладений на відстані договір шляхом повідомлення продавця (виконавця) про це протягом чотирнадцяти днів з моменту підтвердження інформації або з моменту одержання товару чи першої поставки товару.
Якщо відповідно до абзацу другого частини третьої статті 13 Закону, підтвердження інформації не вимагається, споживач може розірвати договір протягом чотирнадцяти днів з моменту його укладення.
У разі продажу матеріальних речей їх повернення також свідчить про розірвання договору.
Якщо підтвердження інформації не відповідає вимогам частини третьої статті 13 Закону – строк, протягом якого споживач має право розірвати договір, становить дев’яносто днів з моменту одержання такої інформації, або у разі продажу матеріальних речей – з моменту одержання товару або першої поставки товару. Якщо протягом цього строку підтвердження інформації було виправлене, споживач має право розірвати договір протягом чотирнадцяти днів з моменту одержання виправленого підтвердження.
У разі коли інше не передбачено договором, споживач не має права розірвати договір, укладений на відстані, якщо:
1) надання послуги або поставка товару електронними засобами зв’язку за згодою споживача відбулися до закінчення строку розірвання договору, визначеного у частині четвертій статті 13 Закону, про що споживачеві було повідомлено у підтвердженні інформації;
2) ціна товару або послуги залежить від котировок на фінансовому ринку, тобто поза контролем продавця;
3) договір стосується виготовлення або переробки товару на замовлення споживача, тобто якщо товар не може бути проданий іншим особам або може бути проданий лише з істотними фінансовими втратами для продавця (виконавця);
4) споживач відкрив аудіо- чи відеокасету або носій комп’ютерного забезпечення, які постачаються запечатаними;
5) договір стосується доставки періодичних видань;
6) договір стосується лотерей чи інших азартних ігор.
Якщо інше не передбачено договором, укладеним на відстані, продавець повинен поставити споживачеві товар протягом прийнятного строку, але не пізніше тридцяти днів з моменту одержання згоди споживача на укладення договору.
У разі неможливості виконання договору через відсутність замовленого товару продавець повинен негайно повідомити про це споживача, але не пізніше тридцяти днів з моменту одержання згоди споживача на укладення договору.
Пам’ятайте, що відповідно до вимог ч. 11 ст. 8 Закону, вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, – технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Вимоги споживача щодо лікарських засобів та виробів медичного призначення розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, передбаченого Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а щодо технічно складних побутових товарів – після пред’явлення розрахункового документа, передбаченого Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», та технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
Під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу або відтворити на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надіслати електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти.
Розрахунковий документ має бути виданий або створений в електронній формі не пізніше моменту передачі товару (послуги).
Керуючись вимогами ч. 4 ст. 17 Закону, споживач має право на перевірку якості, безпеки, комплектності, міри, ваги та ціни продукції, що придбавається.
Отже, при отриманні товару, обов’язково перевірте наявність вищезазначених документів, а також відповідність товару вашому замовленню та на відсутність недоліків чи механічних пошкоджень.
Бажаємо вам вдалих покупок!
Якщо ваші права як споживача порушено, ви можете звернутися з відповідною письмовою заявою до територіального органу Держпродспоживслужби за місцезнаходженням суб’єкта господарювання. У заяві крім назви магазину та його повної адреси необхідно зазначити інформацію про найменування суб’єкта господарювання, а також надати копії документів, що стосуються порушеного питання.
Контактний телефон Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області для отримання консультацій – (0532) 54 57 59.