Права споживача у разі купівлі товарів неналежної якості
Відповідно до Закону України «Про захист споживачів» у разі купівлі неякісного товару споживач може вимагати заміни цього товару чи повернення коштів не одразу і не в усіх випадках. Продавець має право здійснити ремонт неякісного товару.
У разі придбання товару неналежної якості, першочерговим правом споживача є права щодо:
- проведення гарантійного ремонту;
- пропорційного зменшення ціни;
- відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
Повернути сплачені кошти або замінити товар можливо лише у разі виявлення так званих істотних недоліків – недоліків, які роблять неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виникли з вини виробника (продавця, виконавця), після їх усунення проявляються знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділені хоча б однією з нижченаведених ознак:
- вони взагалі не можуть бути усунуті;
- їх усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів (без згоди на подовження ремонту від споживача);
- вони роблять товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.
Тому в переважній більшості покупець неякісних товарів спочатку звертається з вимогою про усунення недоліків.
У зв’язку із значною кількістю звернень, пов’язаних з ремонтом неякісних товарів, ми систематизували наші поради та рекомендуємо споживачам пам’ятати наступне.
- З вимогою про здійснення гарантійного ремонту споживач має право звернутися за своїм вибором до: магазину, сервісного центру, виробника.
Магазин не має права відправляти споживача до сервісного центру або до виробника, він зобов’язаний прийняти товар на ремонт та власним коштом передати товар до гарантійної майстерні. - При прийманні товару на ремонт споживачеві має бути виданий відповідний документ (квитанція про прийом на ремонт, акт прийому товару і т.п.). При цьому до підписання цього документу зверніть увагу на наступне: – в акті прийому має бути описаний стан товару, наявні механічні ушкодження, зовнішній вигляд і т.п., бо у противному разі ви не зможете довести, що працівники сервісу додали вашому товару подряпини чи потертості.
– уважно читайте те, що написано дрібними літерами! Особливу увагу зверніть на строки проведення ремонту. За законом ремонт строком більше 14 днів можливий лише за згодою споживача. Тому, якщо в акті прийому ви бачите слова про те, що «строк ремонту може бути подовжений більше 14 днів», «згоден на строк ремонту довше 14 днів» і т.п. – прямо на акті прийому пишіть, що «на ремонт довше 14 днів я НЕ згоден/згодна». Таке ваше заперечення дасть вам право: а) на стягнення неустойки за прострочення ремонту товару, починаючи з 15-го дня, у розмірі 1% від вартості товару за кожен день прострочення ремонту;
б) право звернутися до магазину з вимогою про повернення грошей за товар або заміну товару у зв’язку з тим, що оскільки ремонт триває більше 14 днів без згоди споживача, то товар ремонту не підлягає і недолік у товарі є істотним.
Обов’язково вказуйте не лише свій номер телефону, а й поштову адресу та е-мейл. Іноді недобросовісні сервіси при розгляді спору починають стверджувати, що «ми не затримували ремонт, ми поремонтували вчасно, просто не могли додзвонитися до клієнта і повідомити йому про те, що ремонт закінчено» тощо.
Якщо суб’єктом господарювання буде відмовлено у задоволенні ваших законних вимог, ви маєте право звернутися з відповідною письмовою заявою до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області. У заяві необхідно зазначити інформацію про адресу та найменування суб’єкта господарювання (прізвище, ім’я та по-батькові фізичної особи-підприємця), обґрунтоване звернення до суб’єкта господарювання із зазначенням ваших вимог, що стосуються порушеного питання та підтверджують викладені вами факти.