Споживач має право на експертизу товару неналежної якості
Вимагати повернення коштів або проведення обміну товару на новий покупець має право при підтвердженні факту наявності істотного недоліку, що виник з вини виробника.
У Законі України «Про захист прав споживачів» законодавець визначив, що наявність істотного недоліку товару повинна бути підтверджена висновком експертизи.
Слід відрізняти діагностику товару від експертизи товару.
Діагностика товару проводиться продавцем (сервісним центром) безоплатно за зверненням споживача про необхідність усунення недоліку в товарі. Наслідками діагностики товару є гарантійний ремонт чи гарантійна заміна у разі виявлення недоліку технічно складних побутових товарів, які виникли з вини виробника. У разі коли за результатами проведення діагностики не виявлено недоліку в товарі або з’ясовано, що недолік виник не з вини виробника (продавця), споживачеві надається підтверджуючий документ в паперовій або електронній формі.
Важливо! Акт проведення діагностики товару не є експертним висновком!
Порядок проведення і призначення експертизи для визначення причин втрати якості продукції і можливих істотних недоліків товару регламентується ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів», відповідно до якої у разі коли під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець (виконавець, виробник) зобов`язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця (виконавця, виробника).
Важливо! Для проведення експертизи необхідна письмова згода споживача!
Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи.
Якщо експертиза надасть висновок, що дефект підлягає усуненню, то споживач за своїм вибором має право вимагати від продавця зменшення ціни на товар, безкоштовного ремонту або відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
Якщо експертизою буде встановлено, що недолік в товарі не може бути усунутий, усунення цього недоліку потребує більше ніж 14 днів, або після усунення недоліку товар буде суттєво іншим, ніж передбачено супровідними документами, то споживач має право вимагати розірвання договору купівлі-продажу та повернення сплаченої за товар грошової суми, вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця.
Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.
Також товарознавча експертиза може бути призначена судом для встановлення характеру недоліку товару.