Сильна мова – успішна держава
Підсумовуючи результати роботи за 2021 рік та враховуючи той факт, що під час проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) встановлено неодноразові випадки реалізації товарів та надання послуг населенню з використанням недержавної мови, вважаємо за необхідне наголосити, що функціонування і застосування української мови як державної у сферах суспільного життя регулює Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» № 2704 – VIII від 25.04.2019 року, набрання чинності якого відбулось 16.07.2019 (далі – Закон).
З 16 січня 2021 року набрала чинності ст. 30 Закону, відповідно до якої, мовою обслуговування споживачів в Україні є державна мова.
Отже, з цього часу, підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізичні особи – підприємці, інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів, здійснюють обслуговування та надають інформацію про товари (послуги), у тому числі через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою. Інформація державною мовою може дублюватися іншими мовами.
На прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для сторін.
Суб’єкт електронної комерції, зареєстрований в Україні, під час своєї діяльності та в разі поширення комерційного електронного повідомлення зобов’язаний забезпечити надання всієї інформації, визначеної Законом України “Про електронну комерцію”, в тому числі щодо предмета електронного договору, державною мовою.
Інформація про товари та послуги на території України надається державною мовою.
Виробники (виконавці, продавці) в Україні всіх форм власності надають споживачам інформацію про вироби (товари), роботи чи послуги державною мовою. Така інформація може дублюватися будь-якою іншою мовою.
В інформації про вироби (товари), роботи чи послуги, наданій державною мовою, допускається використання слів, скорочень, абревіатур та позначень англійською мовою та/або з використанням літер латинського та/або грецького алфавітів.
У разі якщо крім державної інформація про товари та послуги надається також іншими мовами, обсяг інформації про товари та послуги державною мовою не може бути меншими за обов’язковий обсяг інформації згідно з вимогами, встановленими Законом України “Про захист прав споживачів”.
Відповідно до ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-ХІІ, інформація споживачеві повинна надаватися згідно із законодавством про мови.
У разі порушення законодавства про захист прав споживачів суб’єкти господарювання сфери торговельного та інших видів обслуговування несуть відповідальність за відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію або продавця.
Відповідно до ч. 1 ст. 49 Закону, з метою сприяння функціонуванню української мови як державної у сферах суспільного життя, визначених цим Законом, на всій території України діє Уповноважений із захисту державної мови (далі – Уповноважений).
Відповідно до ч. 2 ст. 49 Закону завданнями Уповноваженого є:
- захист української мови як державної;
- захист права громадян України на отримання державною мовою інформації та послуг у сферах суспільного життя, визначених цим Законом, на всій території України і усунення перешкод та обмежень у користуванні державною мовою.