Всесвітній день захисту прав споживачів
У 1983 році день 15 березня був закріплений в міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів. Адже усі ми, – незалежно від віку, статі, освіти, соціального статусу та займаної посади, – споживачі. Впродовж усього життя ми споживаємо продукти, товари та послуги й платимо за них. Тому кожен повинен знати, на що він має право і на що може розраховувати.
“Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів”, – зазначено у статті 42 Конституції України. Отже, захист споживчих прав – це складова частина захисту прав людини.
У державах із розвиненою економікою споживач здійснює керівну функцію на споживчому ринку. А це можливо лише за активної життєвої позиції кожного громадянина країни та підтримки з боку держави.
Захист прав споживачів має свою історію та великий міжнародний досвід. Ще в IV столітті до н.е. у стародавньому Херсонесі існував метрологічний нагляд, а наглядачі на ринках слідкували за торгівлею та захищали права споживачів. В Англії у 1200 році король Людовік VI карав за нечесну практику в торгівлі. У 1936 році була заснована спілка споживачів Сполучених Штатів Америки. Аналогічні організації виникли 1951 року – у Франції та Німеччині, 1957-го – у Великій Британії, у 1960-му – в Канаді. Цього ж року було засновано і Міжнародну Організацію Споживчих товариств “Consumer International”, до якої сьогодні входить понад 200 національних державних, громадських, регіональних та інших консумерських організацій країн світу.
Consumers International оголосила, що глобальною темою Всесвітнього Дня прав споживачів та всього 2018 року обрано «Доброчесність цифрових ринків». Грунтуючись на досягненнях кампанії Покращимо цифровий світ (BetterDigitalWorld) у 2017 році, кампанія 2018-го року буде спрямована на поліпшення електронної торгівлі, яка є більш доступною для споживачів та має бути безпечнішою і більш справедливою для них по всьому світу.
Права людини як споживача вперше офіційно окреслив Президент Сполучених Штатів Америки Джон Кеннеді, ухваливши 15 березня 1962 року “Білль про права споживачів”. У документі, зокрема, визначено чотири головних права: на безпеку і якість товарів та послуг, на вірогідну інформацію про них, право на вибір та право бути вислуханим у суді, якщо першими трьома правами нехтують. Тож день проголошення Білля світова спільнота відзначає як Всесвітній день прав споживача.
Згодом до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживацьку освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля.
У 1973 році ХХV сесія Консультативної Асамблеї Єврорсоюзу ухвалила “Хартію захисту споживачів”, а в 1985-му – Генеральна Асамблея ООН затвердила “Керівні принципи для захисту інтересів споживачів”.
Згадані три документа лягли в основу адміністративно-правового механізму захисту споживачів в усьому світі.
У 1991 році Україна першою з країн пострадянського простору прийняла Закон «Про захист прав споживачів». Забезпечення конституційних прав громадян як споживачів на відповідну якість і безпеку товарів, робіт, послуг, отримання необхідної, достовірної та доступної інформації про них – один із пріоритетних напрямів діяльності управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області.
Приємно відзначити, що сьогодні Україна впевнено розвивається та інтегрується до європейського економічного, політичного, суспільного простору. Впровадження нових підходів до розуміння споживчої політики та реалізації прав споживачів, вдосконалення законодавства, впровадження світового досвіду націлені на створення європейської якості життя для кожного громадянина України.
Діяльність Управління захисту споживачів спрямована на регулювання відносин між виробниками, продавцями та споживачами, покликана вирішувати всі питання у сфері захисту прав споживачів шляхом дотримання конституційних прав і свобод громадян.