Сьогодні Всесвітній день якості – користуйтеся якісною продукцією!
Щорічно у другий четвер листопада відзначається Всесвітній день якості. Це свято було створено за ініціативою Європейської організації якості та Організації Об’єднаних Націй у 1990 році.
Мета – привернути увагу споживачів і наголосити: потрібно використовувати якісну продукцію.
Чи не кожен із нас стикався із порушенням наших споживацьких прав у повсякденному житті – при купівлі товарів у продуктовому чи побутовому магазині, при отриманні послуг у комунальній сфері.
Але найчастіше споживачі на Полтавщині скаржаться на якість мобільних телефонів та побутової техніки.
Вирішенням спірних питань займається Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області.
Відповідно до ст. 8 Закону України “Про захист прав споживачів”, передбачені такі права споживача:
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, у порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
істотний недолік – недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
а) він взагалі не може бути усунутий;
б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;
в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.
Увага! Споживач має право пред’явити одну з вимог, передбачених ст. 8 Закону України “Про захист прав споживачів”, а в разі її невиконання заявити іншу вимогу. При цьому, доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п’ять кілограмів продавцю, виробнику та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника підприємства, що задовольняє вимоги споживача.
Також, відповідно до п. 3 ст. 8 Закону України “Про захист прав споживачів” вимоги щодо наявності дефекту в товарі можуть пред’являтись на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові, або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.
Продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) зобов’язані прийняти товар неналежної якості в споживача, видати йому документ, що підтверджує одержання товару, і задовольнити його вимогу на підставі письмової заяви, яка подається споживачем у двох примірниках. Один примірник цієї заяви повертається споживачу з відміткою продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача), дати прийняття заяви, прізвища, ініціалів та посади працівника, який прийняв заяву, другий – залишається у продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача).
Якщо недобросовісний продавець товару/надавач послуг відмовляється йти Вам назустріч або Ви не отримали відповіді від нього на свою заяву, формуємо пакет документів до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області. У заяві до Головного управління необхідно крім назви та адреси магазину зазначити інформацію про найменування суб’єкта господарювання (прізвище, ім’я та по-батькові фізичної особи-підприємця або найменування юридичної особи), зазначити які Ваші права порушено, додати копії необхідних документів, які підтверджують факт придбання товару або надання послуги (копія розрахункового документа, чек, договір тощо), обґрунтоване звернення до суб’єкта господарювання із зазначенням Ваших вимог з відміткою про вручення чи квитанцією про направлення поштою, відповідь на Ваше звернення (за наявності) та інших документів, що стосуються порушеного питання.
Фахівці Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області радять вам купувати і користуватися тільки продукцію гідної якості. Зовсім не обов’язково вона буде дорожчою, так як висока ціна дуже часто використовується зловмисниками, щоб обдурити споживача.
Пам’ятайте, відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів», споживач має право на перевірку якості, безпеки, комплектності, міри, ваги та ціни продукції, що придбавається (замовляється), демонстрацію безпечного та правильного її використання. На вимогу споживача продавець (виконавець) зобов’язаний надати йому контрольно-вимірювальні прилади, документи про якість, безпеку, ціну продукції.
Згідно з абз. 4 п. 25 Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджених Наказом Міністерства економіки України від 19.04.2007 № 104, у разі виявлення невідповідності товарів умовам продажу (даним, зазначеним у розрахунковому документі), некомплектних або товарів неналежної якості споживач може відмовитися від прийняття цих товарів. У цьому разі оформляється акт, у якому зазначаються причини відмови. На підставі акта суб’єкт господарювання повинен доставити споживачеві товари без недоліків або повернути вартість товарів та послуг.
Будемо уважні і якість нашого життя стане рости, знімаючи з нас зайві турботи і дозволяючи нам насолоджуватися життям, адже воно прекрасне і дивовижне.