Що робити споживачу, якщо ціни на ціннику і чекові не співпадають? Поради фахівців Управління захисту споживачів
До Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області неодноразово надходили звернення споживачів щодо не відповідності ціни на ціннику і в розрахунковому документі. Подібні ситуації трапляються не рідко, при цьому, споживач намагаючись з’ясувати ситуацію у касира чи продавця, у відповідь, в основному чує: «проводилася переоцінка, не встигли замінити цінники».
Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЗУ “Про захист прав споживачів” споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару та містити дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції. Відповідно до частини 3 цієї ж статті, продавець (виконавець), який реалізує продукцію, повинен обов’язково зазначати ціну кожної одиниці такої продукції або однієї категорії продукції та ціну однієї стандартної одиниці цієї продукції. Написи щодо ціни реалізації продукції мають бути чіткими і простими для розуміння. Ціна продукції повинна містити всі податки та неподаткові обов’язкові платежі, які, відповідно до законодавства, сплачуються споживачем під час придбання.
Основні вимоги щодо порядку позначення роздрібних цін на товари народного споживання в підприємствах роздрібної торгівлі, закладах ресторанного господарства визначає «Інструкція про порядок позначення роздрібних цін на товари народного споживання в підприємствах роздрібної торгівлі та закладах ресторанного господарства» (далі – Інструкція) та спрямована на дотримання прав споживачів щодо одержання необхідної, доступної та достовірної інформації про ціни на товари відповідно до Закону України “Про захист прав споживачів”.
Вимоги Інструкції поширюються на всіх суб’єктів господарювання незалежно від форм власності, які здійснюють торговельну діяльність у сфері роздрібної торгівлі та ресторанного господарства на території України.
Відповідно до п. 12 Інструкції – Оформлення засобів інформування про ціни проводиться до надходження товару до торговельного залу або об’єкта дрібнороздрібної торговельної мережі.
Працівники суб’єкта господарювання до початку роботи повинні перевірити наявність і правильність оформлення ярликів цін (цінників), покажчиків цін, меню, прейскурантів цін на куповані товари.
Стаття 18 ЗУ “Про захист прав споживачів” забороняє продавцю включати у договори із споживачем умови, які є несправедливими, зокрема: визначення ціни товару на момент його поставки споживачеві або надання продавцю (виконавцю, виробнику) можливості збільшувати ціну без надання споживачеві права розірвати договір у разі збільшення ціни порівняно з тією, що була погоджена на момент укладення договору.
Нечіткі або двозначні положення договорів із споживачами тлумачаться на користь споживача. Правильність розрахунку споживач перевіряє на місці, не відходячи від каси.
Отже, якщо Ви при перевірці правильності розрахунку, зіткнулись з ситуацією, коли вартість товару у розрахунковому документі не відповідає вартості зазначеній на ціннику, у Вас є три варіанти вирішення питання:
1) відмовитись від покупки та забрати свої гроші;
2) змиритися із вищою ціною;
3) домогтися продажу товару за ціною, зазначеною у ціннику, поверніться в торговий зал та сфотографуйте цінник.
Доводити свою правоту необхідно адміністратору або представнику керівництва. Здебільшого, почувши обґрунтуванні вимоги, з посиланням на норми нормативно-правових актів, питання вирішується для споживача позитивно.
Закон України «Про захист прав споживачів» на Вашій стороні, а отже перевіряйте розрахункові документи, не відходячи від каси!
Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області проводяться заходи державного нагляду (контролю) щодо додержання суб’єктами господарювання вимог законодавства у сфері захисту прав споживачів і у випадку встановлення не відповідності вартості товару на ціннику та у розрахунковому документі, винні особи притягуються до відповідальності.
Нагадуємо, для отримання консультацій та роз’яснень у період запровадження карантинних заходів, звертайтеся до Управління захисту споживачів щоденно з понеділка по четвер: з 9.00 до 18.00 п’ятниця з 9.00 до 16.45 обідня перерва: з 13.00 до 13.45 за телефоном (0532) – 60 – 66 – 47 (громадська приймальня) та/ або за номером телефону (0532) – 54 – 57 -59 (Управління захисту споживачів).