В Україні стартувала реформа ЖКГ. Новий закон вводить низку новинок: пеню для неплатників, абонплату за гарячу, холодну воду та опалення.
Прийнятий 9 листопада 2017року закон «Про житлово-комунальні послуги» означає запуск серйозної реформи в сфері ЖКГ. До речі, зміни не прийдуть так швидко, як хотілось, бо про ліквідацію монополії головних постачальників послуг мова поки що не йде.
Прийнятий закон може створити справжній ринок послуг, дати споживачам можливість контролювати комунальників, в тому числі-штрафувати. Закон містить як позитивні так і спірні моменти. Розглянемо головні його зміни.
Новий закон «Про житлово-комунальні послуги» став майже першим законодавчим актом, яким споживачам дали можливість реально впливати на постачальників комунальних послуг. Зокрема споживачі тепер можуть укладати як індивідуальні так і колективні договори з постачальниками та управляючими компаніями. Споживачі зможуть вимагати від комунальних підприємств виплати штрафів за неналежну роботу чи неякісні послуги, не сплачувати за «комуналку» за час тривалої відсутності (більше 30 днів). Постачальників послуг зобов’яжуть надавати детальну інформацію про ціни, прописані в договорах, дані про об’єм всіх споживаємих будинком послуг.
Яка температура гарячої води та теплоносія для опалення, калорійність газу, яку частину в структурі тарифу займають витрати на транспортування послуги-постачальник буде зобов’язаний інформувати споживача. Споживачі будуть оплачувати не саму послугу, а її результат. Все це буде прописуватись в договорах з постачальника послуг.
Якщо раніше єдиним способом покарати постачальника послуг за неякісну послугу було проведення перерахунку, то новим законом споживачам надано право штрафувати комунальників. Не тільки за холодні батареї та ледве теплу воду замість гарячої, споживачі зможуть застосувати санкції до постачальника послуги чи управителя за перевищення нормативних термінів виконання аварійних чи ремонтних робіт (для гарячої води – дві неділі). Також споживач може оштрафувати комунальника за неякісне обслуговування та ненадані послуги. Розмір штрафів буде прописуватись в договорі.
Закон має й інший бік, ним передбачено введення пені за комунальні послуги, за кожен день прострочки прийдеться заплатити одну соту відсотка боргу. Ця норма вступить в дію не найближчим часом, а з першого січня 2019 року. При цьому загальний розмір пені не може перевищувати 100% загальної суми боргу. Окрім того штрафи обіцяють не нараховувати , якщо у людини мають місце затримки з заробітною платою або ж держава своєчасно не перерахувала кошти на субсидії.
Новий закон прямо дозволяє відключати від постачання послуги , якщо немає оплати, до цих пір такої чіткої норми не було, все це було прописано в підзаконних актах.
Тепер за тепло споживачам доведеться платити і літом, а за воду – навіть якщо не користувався.
Отже, метою прийняття даного закону є забезпечення населення якісними коммунальными послугами по справедливій ціні.