Новорічні і Різдвяні свята – час для приємних покупок! Як не бути ошуканим – поради від фахівців Держпродспоживслужби Полтавщини
Незабаром довгоочікувані новорічно – різдвяні свята. А розпочне цикл свят – День Святого Миколая. Кожна родина намагатиметься придбати подарунки для своїх рідних і скупитися на святковий стіл. Але, як свідчить статистика, саме в передсвяткові дні збільшується кількість звернень громадян до Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області.
Оскільки, факти обрахунку, обважування, обману споживачів трапляються досить часто, тому споживачам необхідно знати як захистити свої права в таких випадках і не витрачати святковий час на негативні емоції.
Закликаємо всіх громадян проявити обережність, пильність і не купувати товари в місцях стихійної торгівлі – купівля товарів у невстановлених місцях, в умовах, які не відповідають вимогам, у будь-який час може обернутись лихом для покупців і членів їх сімей.
Звертаємо увагу, що Закон України «Про захист прав споживачів» Вас не захистить, оскільки звернення громадян розглядаються за умови пред’явлення розрахункового документу (чеку, квитанції, договору), у якому зазначається дата продажу, найменування суб’єкта господарювання, його місцезнаходження.
Отож, користуйтеся стаціонарною мережею продуктових магазинів або на узаконених ринках.
Права споживача при придбанні продуктів харчування.
Вибираючи продукти харчування, слід звернути увагу на зовнішній вигляд товару, наявність інформації про виробника, склад продукту, умови зберігання, дату виготовлення та перевірити термін придатності.
Багато супермаркетів продають продукти власної торгової марки. Радимо, візьміть для початку невелику кількість для проби. Необхідно звернути увагу на цілісність упаковки товару і якщо вона порушена, краще утриматися від покупки цього товару.
При покупці імпортних продуктів зверніть увагу на наявність інформації на зрозумілій мові. Закон забороняє реалізацію таких товарів без надання інформації на доступній для споживача мові.
Чи має право покупець на перевірку якості товару?
Споживач має право не тільки на перевірку якості і безпеки товару, але й на перевірку міри, ваги та ціни продукції, що придбавається (замовляється). На вимогу споживача продавець зобов’язаний надати йому контрольновимірювальні прилади, документи про якість, безпеку, ціну продукції.
Як уникнути обрахування?
Обслуговуючи покупця, касир повинен чітко назвати суму, що підлягає сплаті, суму, одержану від споживача, і покласти гроші окремо на видному місці;
- оформити розрахунковий документ на повну суму покупки;
- назвати споживачеві належну йому суму здачі та видати її разом з розрахунковим документом, при цьому паперові купюри і розмінну монету видати одночасно.
Розрахунковий документ (чек) повинен містити інформацію, за якою може бути чітко ідентифіковано продавця (назва, код, адреса) та товар (назва, ціна, кількість, сума), а також дату (день, місяць, рік) проведення розрахункової операції.
Серед споживачів поширена думка, нав’язана в першу чергу продавцями, що чек можна отримати тільки у магазині, а на ринку касових апаратів немає, отож і чеки не видаються. Вас вводять в оману! На ринку продавці-фізичні особи підприємці зобов’язані на вимогу споживача виписати товарний чек встановленого зразка з метою виконання норм ч.11 ст.8 Закону України «Про захист прав споживачів». Якщо продавець відмовляється видати чек, то краще утриматися від покупки та придбати той же товар у іншого продавця.
Якщо покупця обрахували, а касир цього не визнає? Якщо покупця обрахували, а касир цього не визнає, залишається лише одна можливість повернути гроші – «зняти касу». У кожному касовому апараті враховуються усі покупки і фіксується сума одержаних від покупців грошей. Якщо касир працював сумлінно, сума готівки у касі і сума, яка зафіксована у касовому апараті, повинні співпадати. Якщо грошей виявиться більше ніж зафіксовано, це і є гроші покупця. Касир не повинен мати особистих грошей на місці проведення розрахунку (в касі, грошовому ящику, сейфі тощо).
Слід пам’ятати, правильність розрахунку необхідно перевіряти на місці, не відходячи від каси.
Але є і інші форми обрахунку. Наприклад, коли покупець придбаває багато товарів, касир включає вартість покупки, яку покупець не купував. Бувають випадки, коли ціна на товар, зазначена на вітрині, не співпадає з ціною, вказаною у чеку. Тому, необхідно уважно звіряти ціни товарів, які реально купуються, з тими, що вказані у чеку.
Чи є терміни, у які можна повернути продукт, який є якісним, але придбаний помилково?
Постановою КМУ від 19.03.1994 №172 визначено перелік товарів належної якості, що не підлягають поверненню. У цьому переліку є продовольчі товари. До вибору продуктів та їх придбанню необхідно підходити виважено − продовольчі товари належної якості не підлягають поверненню або обміну на інші якісні.
До речі, ви можете повернути непродовольчий товар, наприклад одяг, якщо він вам просто не підійшов. У Законі про це зазначається так: споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.
Такий товар ви можете обміняти протягом 14 днів.
Які права має споживач у разі придбання ним продукту харчування неналежної якості?
На жаль, якість продуктів харчування не завжди можна визначити за їх зовнішнім виглядом. Якщо ви вдома виявили, що товар неякісний, слід принести його у магазин, пред’явивши чек. Відповідно до ч.8 ст.8 Закону України «Про захист прав споживачів» у разі придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості продавець зобов’язаний замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві сплачені ним гроші, якщо недоліки виявлено у межах строку придатності та за наявністю розрахункового документу. Найчастіше громадяни не повертають неякісний товар продавцеві через легковажне ставлення до товарного чеку, який споживач викидає, тільки-но залишивши торгову точку. Коли недоліки товару виявлені, споживач змушений змиритися з неякісним товаром, адже довести свою правоту в законний спосіб він уже не зможе, оскільки, згідно з Законом України «Про захист прав споживачів» вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа з позначкою про дату продажу.
Шановні споживачі! Якщо у вас виникнуть питання, звертайтеся до Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області за адресою: м. Полтава, вул. Воскресенський узвіз,7, або за ел. адресою: pol_gydpss@polvet.gov.ua. Також дзвоніть за номером: телефоном (0532) 545 – 759.