Суб’єктам господарювання щодо інвестиційної програми у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення
Проведені перевірки з питань дотримання законодавства у сфері ціноутворення показали, що одним із порушень чинного законодавства при формуванні, встановленні та застосуванні тарифів на комунальні послуги є включення до складу тарифів прибутку без погодженої інвестиційної програми.
З метою забезпечення суб’єктами господарювання єдиного підходу до реалізації вимог чинного законодавства щодо погодження інвестиційних програм у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, уникнення порушень законодавства Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області звертає увагу на наступне.
Діяльність суб’єктів господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення підлягає державному регулюванню.
Пунктами 27 та 28 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, а також пунктами 16 та 17 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 № 291), передбачено, зокрема, що:
- ліцензіати та уповноваженні органи зобов’язані у структурі тарифів відображати складові планованого прибутку;
- за рахунок планованого прибутку насамперед фінансується інвестиційна складова, обов’язковість якої передбачено Законом України «Про ціни і ціноутворення»;
- планування складової частини прибутку, що передбачається для здійснення заходів інвестиційної програми (інвестиційна складова), провадиться відповідно до інвестиційної програми ліцензіата, затвердженої згідно з його установчими документами і погодженої уповноваженими органами в установленому порядку;
- погоджена уповноваженими органами інвестиційна програма повинна містити планований обсяг використання коштів для здійснення необхідних інвестицій із зазначенням об’єктів і пооб’єктних обсягів інвестування, джерел фінансування та графіка здійснення інвестиційних заходів на планований період чи більш тривалий строк (з окремим визначенням показників планованого періоду) з відповідними техніко-економічними розрахунками та обґрунтуваннями, що підтверджують їх доцільність і ефективність.
Повноваження щодо погодження інвестиційних програм органами місцевого самоврядування визначено статтею 13 Закону України «Про теплопостачання» та статтею 13 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення».
Статтею 26¹ Закону України «Про теплопостачання» та статтею 18¹ Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» передбачено, що інвестиційні програми розробляються суб’єктами господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення. Порядок розроблення, погодження та затвердження інвестиційних програм суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, ліцензування діяльності яких здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.
Звертаємо увагу, що наразі порядки розроблення, погодження та затвердження інвестиційних програм суб’єктів господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання водовідведення, ліцензування діяльності яких здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, затверджено наказом Мінрегіону від 19 серпня 2020 року № 191, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2020 року за №№ 1024/35307-1025/35308.