Підсумки року: сфера захисту споживачів
У сфері ринкового нагляду
Станом на 29.12.2020 року проведено 39 перевірок характеристик продукції відділом ринкового та метрологічного нагляду.
Виявлено понад 60 одиниць продукції по яким були підстави для здійснення відбору зразків продукції.
У переважній більшості, підозри щодо невідповідності продукції вимогам нормативних документів підтвердились за результатами лабораторних досліджень. Серед такої продукції було виявлено як світлодіодні лампи та світильники котрі не відповідають заявленим виробником параметрам енергоспоживання та якості освітлення, так і побутова техніка, що за певних умов може становити ризик для споживачів, також є непоодинокі випадки невідповідності інструкцій вимогам щодо спеціальних попереджень стосовно безпечної експлуатації.
Не залишились без уваги і дитячі іграшки. Так, серед перевіреної продукції, чи мала кількість виявляється продукцією невідомого походження, іграшки, що не проходили процедур оцінки відповідності, а також виявлені такі, що через свої конструктивні особливості можуть становити загрозу для дітей.
У таких випадках органом ринкового нагляду було вжито заходів для приведення продукції у відповідність до встановлених вимог або ж ухвалено рішення про заборону надання продукції на ринку.
У ході кожної перевірки суб’єктам господарювання роз’яснюються вимоги чинного законодавства у сфері державного ринкового нагляду з метою упередження порушень в майбутньому. А також роз’яснюється можливість отримання додаткових консультацій у спеціалістів відділу ринкового та метрологічного нагляду в телефонному режимі чи у вигляді письмових роз’яснень.
На сайті Головного Управління, Держпродспоживслужби в Полтавській області розміщено актуальну інформацію для суб’єктів господарювання з метою запобігання чи зменшення ризиків, які становить продукція.
У сфері захисту прав споживачів.
Згідно затвердженого плану проведено 6 перевірок. У подальшому планові перевірки не проводились відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 530-IX.
Проведено 84 позапланових перевірок суб’єктів господарювання щодо дотримання вимог законодавства про захист прав споживачів на підставі отриманих скарг.
Надано 18 приписів суб’єктам господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства про усунення порушень встановлених у ході проведення перевірок.
З метою підвищення ефективності діяльності у сфері захисту прав споживачів, 12 червня 2020 року на базі Полтавського обласного центру перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій відбулися дистанційні навчання «Особливості регіонального розвитку в умовах децентралізації влади».
У он – лайн режимі перед державними службовцями і посадовими особами місцевого самоврядування (працівники райдержадміністрацій) виступили фахівці Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області з роз’ясненнями норм чинного законодавства у сфері захисту прав споживачів та наданням рекомендацій щодо створення відділів, структурних підрозділів з питань захисту прав споживачів.
Органам місцевого самоврядування надано рекомендації щодо створення на власних офіційних веб-сайтах окремих розділів для висвітлення актуальних питань у сфері захисту прав споживачів.
З початку 2020 року до Головного управління надійшло 554 заяви та скарги, що майже на 20% менше ніж за аналогічний період минулого року (698).
Зменшення кількості звернень громадян свідчить про більшу обізнаність як споживачів так і підприємців у сфері законодавства про права споживачів. Дана обізнаність досягнута шляхом висвітлення норм законодавства у засобах масової інформації та проведення відповідної просвітницької роботи Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області.
У зв’язку з чим, на 2021 рік заплановано розширення роботи в частині проведення відповідної просвітницької роботи через засоби масової інформації та в закладах освіти.
Управлінням захисту споживачів проведено заходи, що спрямовані на підвищення правової та економічної культури учнів та студентів Полтавщини, ознайомлення з правами споживачів в Україні, формування правильної споживчої поведінки, і головне виховання розуміння необхідності дотримання законів і правил суспільного життя.
Можна з впевненістю стверджувати, що подібні заходи проходять на позитиві, діти підвищують свій рівень споживчих знань, отримують корисну для них інформацію щодо маркування та правил придбання непродовольчих товарів та харчових продуктів, можливу небезпеку, що може нести в собі придбання неякісної продукції. В подальшому це сприятиме свідомому вибору товарів юними споживачами, і маємо надію, що вони з впевненістю будуть застосовувати набуті знання у конкретних життєвих ситуаціях.
За участю Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області створено 3 окремих розділи для висвітлення актуальних питань у сфері захисту прав споживачів на офіційних веб-сайтах органів місцевого самоврядування. Протягом 2020 року надано 32 консультації органам місцевого самоврядування щодо наповнення та функціонування таких розділів.
З початку 2020 року Управлінням здійснено 82 публікації, теле-, радіо- трансляцій з роз’ясненнями норм чинного законодавства споживачам та господарюючим суб’єктам.
Розроблено та виготовлено 3500 примірників пам’яток для споживачів.
Дотримання законодавства про рекламу під постійним контролем.
З метою дотримання вимог Закону України «Про рекламу» Головним управління Держпродспоживслужби в Полтавській області здійснюється постійний державний контроль. Так, фахівцями управління протягом 2020 року у сфері захисту споживачів реклами проведено понад 600 оглядів рекламних засобів, встановлено 39 випадків порушення законодавства про рекламу. Ухвалено 54 рішення про накладення штрафних санкцій на суму 108,27 тис. грн.
Враховуючи, що зовнішня реклама відчула в цьому році наслідки карантинних обмежень, особливу увагу на було приділено рекламі на телебаченні, радіо, в інтернет-мережі. Контроль за дотриманням законодавства про рекламу проводиться незалежно від введенням карантинних заходів.
Аналіз дослідження рекламного ринку в інтернет-мережі, свідчить про чисельні порушення рекламного законодавства. Кількість виявлених порушень склала 15 заведених справ. За наслідками розгляду яких було прийнято 19 рішень про накладення штрафних санкцій на загальну суму 37,2 тис.грн.
Найбільш поширеними порушеннями, які були встановлені під час проведення державного контролю за дотриманням законодавства про рекламу є порушення рекламування лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації. А саме, відсутності тексту попередження наступного змісту «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я», участь в рекламі лікаря та відомостей про те, що лікувальний ефект від застосування медичного виробу є гарантованим. Крім того, протягом звітного періоду досить поширеною є реклама алкогольних напоїв, реклами знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої засобами зовнішньої реклами та в мережі Інтернет. Має місце реклама, яка порушує етичні, гуманістичні та моральні норми.