Чи можливо повернути кошти за придбані туристичні путівки під час карантину?
Відповідно до статті 29 Закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб” з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі – COVID-19), з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10 березня 2020 р. Кабінет Міністрів України постановив установити з 12 березня 2020 р. до 22 травня 2020 р. на всій території України карантин.
Після того, як Україна ввела карантин, туристи масово намагаються здати квитки і відмовитися від придбаних туристичних турів.
Загальні правові, організаційні та соціально-економічні засади реалізації державної політики України в галузі туризму визначає Закон України «Про туризм» N 1282-IV, який спрямований на забезпечення закріплених Конституцією України прав громадян на відпочинок, свободу пересування, охорону здоров’я, на безпечне для життя і здоров’я довкілля, задоволення духовних потреб та інших прав при здійсненні туристичних подорожей. Він встановлює засади раціонального використання туристичних ресурсів та регулює відносини, пов’язані з організацією і здійсненням туризму на території України.
Відповідно до ст.. 20 Закону України «Про туризм» кожна із сторін договору може вимагати внесення змін або розірвання договору у зв’язку з істотними змінами обставин, з яких вони виходили при укладенні договору.
До істотних змін обставин належать:
1) погіршення умов подорожі, зміна термінів подорожі;
2) непередбачене збільшення транспортних тарифів;
3) введення нових або підвищення діючих ставок податків і зборів та інших обов’язкових платежів;
4) різка зміна курсу національних валют;
5) інші підстави, за домовленістю сторін.
Відповідальність за договором між туроператором і турагентом визначається відповідно до загальних положень про агентський договір, якщо інше не передбачено договором, укладеним між ними, а також Законом України «Про туризм». Тобто, турагент у цьому випадку виконує роль посередника, який діє від імені, в інтересах, під контролем та за рахунок туроператора (ч. 1 ст. 295 Господарського кодексу України).
Тому, якщо туристові не надано послугу, у більшості випадків має відповідати перед ним саме туроператор.
Вимагати відшкодування у туристичних фірм клієнт може завжди, але чи буде така вимога успішною, залежить від багатьох обстави і в першу чергу від умов договору укладеного з туроператором (тур агентом). В даному випадку важливо вичитувати договір.
Ситуацію, що склалася із введення карантину та обмеження авіасполучення, можна розглядати як форс-мажорні обставини. Якщо договором укладеним з туроператором передбачено відшкодування через непередбачувані випадки визначені договором, туроператор зобов’язаний повернути вам обумовлені кошти, в іншому випадку – ні.
За неналежне виконання своїх зобов’язань туроператор, турагент, інші суб’єкти туристичної діяльності несуть майнову та іншу відповідальність, визначену в договорі відповідно до чинного законодавства.
Як правило, більшість клієнтоорієнтованих туристичних агенцій, пропонують своїм клієнтам дочекатися нормалізації ситуації та скористатися можливістю перепланувати свій відпочинок, перенести тур на інший час.
Отже, якщо Ваші права порушено, в першу чергу Вам необхідно звернутися з письмовим зверненням до суб’єкта господарювання. Заяву необхідно написати у двох примірниках, один примірник направити суб’єкту господарювання рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Якщо суб’єктом господарювання буде відмовлено у задоволенні Ваших законних вимог, Ви маєте право звернутися з відповідною заявою до територіального органу Держпродспоживслужби за місцем знаходження туроператора чи турагента, якщо відповідальність відповідно до укладеного договору покладена на нього. У заяві необхідно зазначити інформацію про найменування суб’єкта господарювання, а також додати копії необхідних документів, договір, обґрунтоване звернення до суб’єкта господарювання із зазначенням Ваших вимог з відміткою про вручення чи квитанцією про направлення поштою, відповідь на Ваше звернення (за наявності) та інших документів, що стосуються порушеного питання.
Принагідно повідомляємо, що відповідно до ч.6 ст. 10 Закону України «Про захист прав споживачів», виконавець не несе відповідальності за невиконання, прострочення виконання або інше неналежне виконання зобов’язання та недоліки у виконаних роботах або наданих послугах, якщо доведе, що вони виникли з вини самого споживача чи внаслідок дії непереборної сили..
Відповідно до ст. 34 Закону України «Про туризм», спори з питань надання туристичних послуг розглядаються у встановленому законом порядку третейськими судами та судами загальної юрисдикції.
Порадитися з даного приводу зі спеціалістами Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області можна за телефоном громадської приймальні: (0532)60-66-47 та телефоном Управління захисту споживачів: (0532) 54 -57 -59 щоденно з понеділка по четвер: з 9.00 до 18.00 п’ятниця з 9.00 до 16.45 обідня перерва: з 13.00 до 13.45