Вебінар з питань змін у законодавстві по ціноутворенню на ринку житлово-комунальних послуг та основних проблемних питань у сфері захисту прав споживачів
14 листопада 2018 року фахівці Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області прийняли участь у тематичному вебінарі з питань змін у законодавстві по ціноутворенню на ринку житлово-комунальних послуг та основних проблемних питань у сфері захисту прав споживачів, що виникають внаслідок придбання продукції неналежної якості.
Завідувач сектором контролю за регульованими цінами Головного управління Ірина Максимішина довела до слухачів вебінару, що з 10 червня 2018 року відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-УІІІ послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на законодавчому рівні не передбачено. У органів місцевого самоврядування відсутні повноваження щодо встановлення тарифів на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. На законодавчому рівні передбачена послуга з управління багатоквартирним будинком. Ціна на послугу з управління багатоквартирним будинком не регульована. Тобто відбувся перехід від регульованих тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій до договірних цін на послугу з управління багатоквартирним будинком. Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає: 1) витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем; 2) винагороду управителю, яка визначається за згодою сторін. Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території є невід’ємною частиною договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком
У виступі було зазначено, що у багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності цим Законом не створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, співвласниками не прийнято рішення про форму управління багатоквартирним будинком та не оголошено конкурс з призначення управителя багатоквартирного будинку відповідно до частини п’ятої статті 13 Закону України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”, виконавчий орган місцевої ради (або інший орган – суб’єкт владних повноважень, якому делеговані функції із здійснення управління об’єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг) зобов’язаний оголосити і провести такий конкурс у тримісячний строк з дня отримання протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку із проханням призначити управителя. Рішення щодо цього питання вважається прийнятим зборами співвласників, якщо за нього проголосували власники квартир та нежитлових приміщень, площа яких разом перевищує 50 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку.
Ірина Максимішина висвітила також законодавчі зміни в частині тарифоутворення на комунальні послуги, зупинилася на нових нормативних актах прийнятих на виконання Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-УІІІ.
Начальник відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг Управління захисту споживачів Денис Калашник розповів про загальний порядок подання звернення до Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, основні вимоги до оформлення такого звернення, зокрема було наголошено на тому що перед поданням скарги на дії певного суб’єкта господарювання доцільно спочатку звернутись з письмовою заявою до самого суб’єкта господарювання зазначивши свої законні вимоги. Також у зверненні обов’язково необхідно зазначати повне найменування суб’єкта господарювання в якого було придбано продукцію та повідомляти його фактичну адресу здійснення господарської діяльності. Разом з тим, до скарги доцільно додавати копії всіх документів, що підтверджують викладені факти порушень законодавства.
В своєму виступі Денис Калашник також надав роз’яснення, щодо передбачених законодавством прав споживачів у випадках придбання товару неналежної якості. Зокрема, було розмежовано право споживача на повернення товару в 14-ти денний термін у випадку коли такий товар не має жодних недоліків, збережено його товарний вигляд та споживчі властивості.
В той же час в разі виявлення недолік в товарі навіть протягом першого дня користування ним ,споживач в першц чергу має право на свій вибір вимагати у продавця (виконавця), виробника (імпортера) чи в уповноваженого сервісного центру.
Вебінар відбувся зі студії Полтавського обласного центру перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій для посадових осіб органів місцевого самоврядування, апаратів районних рад і об’єднаних територіальних громад, та районних державних адміністрацій області.
Мета заходу – запобігання порушенням та можливість в подальшому надання фахових консультацій на місцях працівниками органів місцевого самоврядування у сферах ціноутворення та з питань захисту прав споживачів.