З 16 січня 2021 року мова обслуговування споживачів – українська!
З 16 січня 2021 року набувають чинності окремі норми закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Нововведення можуть торкнутися кожного українця, який користується будь-якими послугами чи купує будь-які товари.
Чинності набуває стаття 30 Закону про мову. Вона говорить, що мовою обслуговування споживачів в Україні є державна мова. Відтак інформація про товари та послуги на території України надається українською.
Що змінюється?
- Від 16 січня цього року підприємства, установи та організації усіх форм власності, підприємці й інші суб’єкти господарювання мають здійснювати обслуговування та надавати інформацію про товари і послуги, зокрема через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, українською.
- Усі виробники, а також виконавці та продавці зобов’язуються надавати споживачам інформацію про свої товари, роботи чи послуги державною мовою.
- Українською має подаватися інформація на цінниках, в інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, квитках, меню тощо.
- Суб’єкти електронної комерції, зареєстровані в Україні, будуть зобов’язані забезпечити надання усієї інформації, визначеної законом, зокрема і щодо предмету електронного договору, державною мовою.
- Водночас інформація державною мовою про товари та послуги може дублюватися іншими мовами. У такому разі обсяг інформації українською не може бути меншим за встановлений законом про захист прав споживачів обов’язковий обсяг.
- Також може здійснюватися обслуговування клієнта не державною мовою, якщо на цьому наполягає клієнт і знайдено прийнятну для обох сторін мову комунікації.
- В інформації про товари, роботи чи послуги, наданій державною мовою, закон допускає використання слів, скорочень, абревіатур та позначень англійською мовою та/або з використанням літер латинського та/або грецького алфавітів.
Як каратимуть порушників?
Кримінальної відповідальності за порушення ст. 30 закону про мову не передбачено, тільки адміністративна. Штрафуватимуть порушників Уповноважений із захисту державної мови та його представники на місцях.
Згідно зі ст. 57 закону відразу нікого не штрафуватимуть.
Спочатку представнику сфери обслуговування оголосять попередження з вимогою усунути порушення упродовж 30 днів. У разі повторного порушення протягом року буде складено протокол, на підставі якого мовний омбудсмен виносить постанову про накладення штрафу в розмірі від 300 до 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 5 100 – 6 800 грн).
Порушник зобов’язаний сплатити штраф протягом 15 днів після отримання відповідної постанови (про це упродовж 3 днів він повинен письмово повідомити Уповноваженому, вказавши номер і дату платіжного доручення).
Також суб’єкт господарювання має право оскаржити постанову в суді. У разі програшу штраф необхідно сплатити не пізніше ніж через 15 днів після повідомлення про залишення скарги без задоволення.