Як діяти покупцю, який випадково розбив чи пошкодив товар у магазині
Зайшовши до супермаркету з будь ким може трапитись неприємність – випадково зачепили та пошкодили товар, розбили пляшку чи горщик для квітів. Після чого охорона або адміністрація магазину вимагає оплатити вартість пошкодженого товару чи навіть сплатити штраф. Що в таких випадках робити? Знайте! Такі дії працівників магазину є не законними.
Відповідно до статті 323 Цивільного кодексу України ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, тобто магазин, а відповідно до статті 668 Цивільного кодексу України ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження товару переходить до покупця з моменту передання йому товару.
Тобто, коли продукція не передана покупцю, ризик пошкодження лежить на власникові/магазинові, а тому покупець не повинен сплачувати кошти за розбитий/зіпсований товар, оскільки він ще не придбав його.
У відповідь на вимогу оплатити товар слід наголосити, що відповідно до ч. 2 ст.17 ч.2 Закону України «Про захист прав споживачів» забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Однак споживачу необхідно довести, що він розбив/зіпсував товар випадково. І у цьому може дуже допомогти запис із камери відеоспостереження.
Якщо ж адміністрація продовжує вимагати сплати за пошкоджений товар, запропонуйте скласти Акт про псування товару у 2-х примірниках, в яких слід вказати обставини, що доводять вашу невинуватість, зазначити дані свідків, які можуть підтвердити ваші слова та бути свідками у суді, з обов’язковим підписання даного акту – це дуже важливо. Запропонуйте адміністрації магазину звернутися до суду та вимагати компенсації через суд. Слід підкреслити, що провину покупця, а також чи він повинен сплатити за такий товар, може встановити тільки суд. Тобто, покупець повинен пам’ятати – нічого на місці не оплачується, на місці тільки фіксується.
Якщо адміністрація відмовляється складати акт та вимагає сплатити за пошкоджений товар негайно, погрожуючи охороною або фізичною розправою почніть фіксувати все, що відбувається на телефон або диктофон, слід згадати ще й про пункти 1, 4 і 5 статті 19 Закону України «Про захист прав споживачів», у яких йдеться про заборону нечесної підприємницької практики та агресивної діяльності.
Так, агресивною вважається підприємницька практика, яка фактично містить елементи примусу, докучання або неналежного впливу та істотно впливає, або може впливати на свободу вибору або поведінку споживача стосовно придбання продукції». Крім того, як агресивні забороняються такі форми підприємницької практики: створення враження, що споживач не може залишити приміщення продавця (виконавця) без укладення договору або здійснення оплати, а також вимога оплати продукції, наданої продавцем (виконавцем), якщо споживач не давав прямої і недвозначної згоди на її придбання.
У випадку, коли після всіх аргументів покупця однаково продовжують примушувати платити за розбитий/пошкоджений товар і відмовляються складати акт та фіксувати ситуацію на місці, він повинен викликати поліцію, яка допоможе покинути даний магазин.
Також рекомендуємо звернутися із заявою до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області – управління захисту споживачів, що знаходиться за адресою: 36000, м.Полтава, вул.Воскресенський узвіз,7, тел./факс.:(0532)60-66-47, email: pol_gydpss@polvet.gov.ua , повідомте їм про протиправні дії, а до заяви долучіть копію свого паспорту, аудіо/відеозапис, інформацію, яку ви зафіксували відносно порушень, які були вчинені проти вас, плюс письмові докази свідків.
Увага! Ні в якому разі не можна навмисно псувати майно іншої особи, оскільки до вас будуть застосовані положення ст.1166 Цивільного кодексу України і вам у судовому порядку прийдеться компенсувати усі витрати, які були завдані вами, якщо ви не зможете довести, що не навмисно це зробили. Вдалих вам покупок!