Що варто знати про маркування харчових продуктів
Відповідно до частини другої статті 37 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» неправильно марковані харчові продукти заборонені до обігу.
Усі харчові продукти, що перебувають в обігу на території України, повинні маркуватися державною мовою.
Основну інформацію споживачі про товар узнають із етикетки і сучасні прилавки магазинів рясніють достатком яскравих упаковок. Що таке етикетка? Це спосіб маркування харчової продукції, який кріпиться на тару або сам товар.
В Україні вимоги до упаковки харчових продуктів регламентовані на законодавчому рівні, щоб споживач міг отримати необхідну і достовірну інформацію про товар. Як показує практика, яскрава етикетка з вказаними на упаковці символами «справжній», «домашній», «100%» більше привертають увагу споживача до покупки продуктів, однак не гарантують достовірність інформації.
Правилами маркування продуктів харчування забороняється обманювати споживачів, вводити в оману недостовірною інформацією про продукт, особливо у випадках з їх лікувальними властивостями. Заборона стосується і рекламування.
На сьогодні маркування упаковки харчових продуктів в Україні регламентується новим законом, спрямованим в першу чергу на забезпечення інтересів споживача. Дані про продукти харчування повинні бути точними, чіткими, зрозумілими і достовірними.
На етикетках продуктів харчування вказується наступна інформація:
- Назва продукту. Державною мовою чітким, розбірливим шрифтом.
- Відомості про фізичний стан продукту (рідкий, твердий, заморожений, копчений і т. п.). Наприклад, порошок рідкий або ковбаса сиров’ялена.
- Склад продукту з усіма інгредієнтами.
- Обов’язкова наявність алергенів.
- Наявність ГМО.
- Терміни придатності або дата «вжити до», будь-які особливі умови зберігання та/або умови використання (за потреби).
- Найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів, в якій країні продукт був виготовлений, контакти виробника або відповідального за дані про продукт, а для імпортованих харчових продуктів – найменування та місцезнаходження імпортера
- Харчова цінність продукту (з вказанням енергетичної цінності та вмісту жирів, насичених жирів, вуглеводів, цукрів, білків та солі); для напоїв з вмістом спирту етилового понад 1,2 відсотка об’ємних одиниць вказується фактичний вміст спирту у напої; за наявності у харчовому продукті генетично модифікованих організмів – позначку «з ГМО».
- Правила маркування харчової продукції вимагають відзначати інформацію про заморожування продукту з датою.
Закон України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів», вимагає обов’язковість надання інформації споживачу – чи піддавався харчовий продукт заморожуванню або розморожуванню, що унеможливить продаж, скажімо, розмороженого м’яса під виглядом охолодженого.
А якщо харчовий продукт або його інгредієнти піддавались дії іонізуючого випромінювання, має бути інформація «опромінений» або «піддавався дії іонізуючого випромінювання».
Якщо до м’ясних продуктів та м’ясних напівфабрикатів у формі порційного м’яса, туш, додана вода, що становить більше 5 відсотків маси готового продукту, ця інформація також має зазначатись на маркуванні. Ці вимоги також стосуються і рибопродукції. Повинен зазначатися напис «сформоване зі шматків м’яса» чи «сформоване зі шматків риби» у разі виготовлення харчових продуктів з окремих шматків, які поєднані іншими інгредієнтами, якщо цей харчовий продукт може справляти враження цілого шматка м’яса чи риби . У разі використання в ковбасах і сосисках неїстівних оболонок надання інформації про це є обов’язковим.
Якщо твердий харчовий продукт перебуває в рідкому середовищі (наприклад, мариновані овочі в розсолі, оселедці в сольовому розчині), повинна також зазначатись маса продукту без урахування маси рідини.
Особливо це актуально буде при купівлі продукту в жерстяних герметичних банках, коли неможливо побачити сам продукт. Відповідно, споживач може порівняти маркування декількох виробників і вирішити, що саме йому купувати.
У разі, коли заморожені харчові продукти пропонуються до реалізації у нефасованому стані (нефасовані харчові продукти, вкриті крижаною глазур’ю), кінцевому споживачу надається інформація про загальну кількість харчового продукту (з урахуванням кількості глазурі) та кількість або відсотковий вміст крижаної глазурі у такому харчовому продукті.
У такому разі споживач буде обізнаний, за що він платить гроші – за продукт чи за воду.
Слід зазначити, що існує інформація про харчові продукти, що надається в добровільному порядку, зокрема: «У маркуванні молочних продуктів забороняється використовувати слово «натуральний» щодо продуктів:
- з повністю або частково заміненими складовими молока ( молочний жир, молочний білок, лактоза);
- у виробництві яких використовувалися жири та/або білки немолочного походження, а також будь-які стабілізатори та консерванти (для традиційних молочних продуктів).
Назва харчового продукту, зазначена на упаковці або етикетці (контретикетці, кольєретці, стікері, ярлику), доданій до нього, повинна бути шрифтом не меншим ніж 2 мм, а вся інша обов’язкова інформація шрифтом не меншим ніж 0,8 мм. Щоб можна було ознайомитись з харчовим продуктом.
Якщо цю вимогу неможливо виконати через те, що пакування харчового продукту дуже маленьких розмірів, тоді інформація, що характеризує харчовий продукт, повинна бути розташована на листку-вкладиші, який додають до кожної індивідуальної або групової одиниці пакування.